Pages 123 124 . 126 127 128 . . . . . . . . . 153 154 155 156 157 158
Page 125

This has demonstrated an entirely new proposition that has to be dealt with — something that nobody had ever thought of before. These steamers were considered tremendous lifeboats in themselves. This vessel was constructed as only three other ships have been constructed, and they are all owned by the White Star Line.
SENATOR BOURNE: Have you come to any conclusion in your own mind that any individual was responsible in any direction or in any manner for this catastrophe?
MR. FRANKLIN: I do not see how you can blame anybody. You have the best commander; you have everybody aboard that was interested in the ship; there is no reason to feel that every precaution would not be taken. You had no instructions to force the ship; you had nothing for which you can blame yourself at all.
SENATOR BOURNE: You say the Titanic cost, complete, one million and a half pounds, in round numbers. What was she insured for?
MR. FRANKLIN: She was insured for, in round numbers, £1,000,000, the balance being carried by the I. M. M. Co., under our own underwriting scheme.
SENATOR BOURNE: You say Harland & Wolff build your ships on a percentage basis. They construct plans and submit them to you, and you determine; and then your representatives, I presume, oversee the construction of the ship, and they get an added percentage of the cost? So it is to their advantage to make the ship, from a dollar standpoint, cost as much as possible, is it not?
MR. FRANKLIN: Fight, sir. When you say that I do this, you mean, of course, that the company, in its ramifications, does this. The owner of the ship does this; the owning company.
SENATOR BOURNE: Yes.
MR. FRANKLIN: There is every reason why Harland & Wolff would be very glad to put anything under heaven on the ship, because the more they put on it the more they would make.
SENATOR BOURNE: What percentage is it customary for Harland & Wolff to receive on the cost?
MR. FRANKLIN: I think it is 5 per cent. It is covered by an agreement.

Il s’agit d’une proposition tout à fait nouvelle à laquelle il faut s’attaquer et à laquelle personne n’avait jamais pensé auparavant. Ces bateaux à vapeur étaient considérés comme d’énormes canots de sauvetage en eux-mêmes. Ce navire a été construit comme étant l’un des trois autres navires construits, et ils appartiennent tous à la White Star Line.
LE SÉNATEUR BOURNE : Avez-vous vous-même conclu qu’une personne était responsable de quelque façon que ce soit de cette catastrophe?
M. FRANKLIN : Je ne vois pas comment vous pouvez blâmer qui que ce soit. Vous avez le meilleur commandant; vous avez tout le monde à bord qui était intéressé par le navire; il n’y a aucune raison de penser que toutes les précautions ne seraient pas prises. Vous n’aviez pas d’instructions pour forcer le navire; vous n’aviez rien à vous reprocher.
LE SÉNATEUR BOURNE : Vous dites que le Titanic a coûté, en chiffres ronds, un million et demi de livres. Pourquoi était-il assuré?
M. FRANKLIN : Il était assuré pour, en chiffres ronds, 1 000 000 £, le reste étant pris en charge par la I. M. Co., sous notre propre régime de souscription.
LE SÉNATEUR BOURNE : Vous dites que Harland & Wolff construisent vos navires en fonction d’un pourcentage. Ils construisent des plans et vous les soumettent, et vous les déterminez; et puis vos représentants, je suppose, supervisent la construction du navire, et ils obtiennent un pourcentage supplémentaire du coût? C’est donc à leur avantage de faire en sorte que le navire coûte le plus cher possible, n’est-ce pas?
M. FRANKLIN : Combattez, monsieur. Quand vous dites que je fais cela, vous voulez dire, bien sûr, que l’entreprise, dans ses ramifications, fait cela. Le propriétaire du navire le fait; la compagnie propriétaire.
LE SÉNATEUR BOURNE : Oui.
M. FRANKLIN : Il y a toutes les raisons pour lesquelles Harland & Wolff serait très heureux de mettre n’importe quoi sous le ciel sur le navire, parce que plus ils mettent dessus plus ils en font.
LE SÉNATEUR BOURNE : Quel pourcentage Harland & Wolff reçoit-elle habituellement sur le coût?
M. FRANKLIN : Je crois que c’est 5 pour 100. Il est couvert par un accord.

Pages 123 124 . 126 127 128 . . . . . . . . . 153 154 155 156 157 158
Page 125